Długo zapowiadany Brexit stał się już rzeczywistością. Wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy Unią Europejską (UE), a Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak wprowadziła też nowe obowiązki.
Temu zagadnieniu oraz regułom obowiązującym na brytyjskich drogach poświęcony jest najnowszy przewodnik ABC Przewoźnika. Wielka Brytania – nowe obowiązki dla przewoźników przygotowany przez PKO Leasing i Kancelarię Transportową ITD-PIP.
Przewóz do i z Wielkiej Brytanii czy na pewno bez ograniczeń?
Od 1 stycznia 2021 r. istnieje możliwość wykonywania przewozów do i z terytorium Unii Europejskiej oraz do i z Wielkiej Brytanii, a także przez terytorium Wielkiej Brytanii bez ograniczeń, natomiast konieczne jest spełnienie odpowiednich warunków. Po pierwsze przewoźnik musi posiadać w pojeździe właściwe dokumenty celne m.in. wypis z licencji wspólnotowej, dowód ubezpieczenia pojazdu i naczepy – Międzynarodowa Karta Ubezpieczenie Samochodu, świadectwo kwalifikacji zawodowej kierowcy i inne.
Dodatkowo, wznowienie pełnych kontroli celnych na granicach, sprawiło że przewoźnik w każdym przypadku musi pamiętać o zgłoszeniu towaru. Może zrobić to samodzielnie lub skorzystać z usług agencji celnej, a dla wszystkich procedur kontroli celnej jest wymagana odpowiednia deklaracja bezpieczeństwa i ochrony.
– Nowe obowiązki nałożone na przewoźników mogą wydawać się zawiłe, dlatego zachęcamy do kontaktowania się bezpośrednio z agencjami celnymi, które mogą odpowiedzieć na pytania przewoźników. Jest to nowa sytuacja, która niestety może cały czas dynamicznie się zmieniać, co dodatkowo utrudnia pracę agencji celnych i wydłuża ich czas reakcji. Stąd wielogodzinne oczekiwanie na samą informację, w które miejsce przewoźnik ma udać się na odprawę – komentuje Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing.